Buenos Aires 2 - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Kirstin Krimpen - WaarBenJij.nu Buenos Aires 2 - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Kirstin Krimpen - WaarBenJij.nu

Buenos Aires 2

Door: Erik en Kirstin

Blijf op de hoogte en volg Kirstin

22 Februari 2009 | Argentinië, Buenos Aires

Sábado 21 de Febrero

Volgens de weersvoorspelling zou het snel gaan regenen, dus we zaten vroeg aan het ontbijt om zoveel mogelijk zon mee te pikken. We zijn met de taxi naar begraafplaats Recoletta gegaan. Dit is een super grote begraafplaats waar ‘the rich and famous’ van Argentinië begraven liggen. Het was nog vroeg, dus we moesten het voor de warmte van de zon hebben. We hebben lekker rondgelopen en alle imposante graven bekeken. De bekendste is het graf van Evita die makkelijk te vinden is, omdat die in het pad zit waar de toeristen uitkomen. We hebben ook nog even lekker in het zonnetje gezeten en zijn daarna weer verder gegaan. We hebben een taxi genomen naar Plaza San Martin, waar de rondwandeling die we hadden uitgezet begon. Een super groot park midden in de stad. Het beslaat meerdere blokken. Op de eerste stuk staat het standbeeld van San Martin. Even verderop zagen we twee militairen staan. Dichterbij zagen we dat dat het momument ter nagedachtenis aan de gevallen soldaten tijdens de Falkland oorlog was. Aan het park ligt ook het Retiro treinstation waar we ook even een kijkje hebben genomen. Vervolgens zijn we teruggelopen en zijn we Calle Florida ingegaan. Dit is een voetgangerszone die van het noorden naar het zuiden loopt. Allemaal winkels, dus we hebben even lekker geshopt. De route boog even af van de winkelstraat en we zijn langs twee theaters gelopen, waar theater Colón de grootste vann was, maar helaas geheel in de steigers stond. Vervolgens zijn we langs de Obelix op Avenida 9 de Julio gegaan. Deze straat is echt super groot. Op de plek waar de Obelix staat, is hij op zijn breedst en telt hij 16 banen. We zijn weer teruggegaan naar Calle Florida en zijn weer overgegaan op de shop mode. Aan het eind van Calle Florida ligt Plaza de Mayo met het bekende Casa Rosada. Vanaf het balkon van Casa Rosada was de beroemde toespraak van Evita Perón. Aan het plein ligt ook de kathedraal. We herkende hem eerst niet eens, omdat hij er niet als een kathedraal uitziet. Maar van binnen is hij echt supermooi en er is ook de grafkist van Generaal San Martin. De laatste halte van de tour was het Nationaal Congres, maar we hadden geen zin meer om te lopen, dus we zijn lui met de metro gegaan. We zijn tussendoor nog even langs het hotel gegaan om wat warmers te halen want het was inmiddels helemaal dichtgetrokken. We hebben op de hoek bij het hotel ook nog een sandwich gegeten, maar die was weer zo groot dat we weer erg vol zaten. Het Nationaal Congres is echt huge, maar erg mooi. Kirstin had in Calle Florida een leuk truitje gezien, maar ze hadden haar maat niet. Vlakbij het Congreso zou een tweede winkel zitten waar ze haar maat wel zouden moeten hebben, maar toen we daar aankwamen was hij helaas al dicht. Het was inmiddels begonnen met zachtjes regenen, dus we besloten een taxi te nemen naar Palermo Viejo, waar leuke eettentjes zouden zitten. We hebben in de wijk een beetje rondgelopen, maar besloten snel te gaan eten ivm de regen. Het was wel jammer dat we binnen moesten zitten. We hadden gehoopt een terrasje te pakken. We hebben een pizza gedeeld, want we zaten nog erg vol van lunch. Het was wel erg gezellig. Eenmaal terug in het hostal hebben we nog even het weer gecheckt, want we hadden goede moed dat we de voorspelde regen wel gehad zouden hebben en dat het restant vanavond zou vallen. Niets was minder waar, we moesten het ergste nog krijgen. Onvoorstelbaar dat je een week lang een hittegolf ziet in Buenos Aires, de twee dagen dat wij er zijn is het rotweer en de zonnetjes zijn weer in overvloed vanaf maandagmiddag als wij weer terug moeten. Botte pech. Laten we hopen dat het meevalt morgen.

Domingo 22 de Febrero

Vannacht waren we een paar keer wakker en hoorden we het steeds flink regenen en toen de wekker vanmorgen ging, was dat helaas nog steeds zo. We hadden daardoor geen puf uit bed te komen en zijn tot half 10 blijven liggen. Na het ontbijt regende het nog steeds, maar het werd wel wat lichter, dus we hadden besloten de backpacks te gaan inpakken in de hoop dat het daarna droog zou zijn. En gelukkig was dit inderdaad zo, dus we zijn snel naar buiten gaan om van onze laatste dag te genieten. We zijn eerst naar de wijk San Telmo gegaan. Hier was het erg gezellig met allemaal kraampjes en muzikanten. Uit de Lonely Planet dachten we te hebben opgemaakt dat we vanaf San Telmo naar de wijk La Boca konden lopen. La Boca is niet bepaald de veiligste wijk van Buenos Aires en toeristen worden afgeraden zich buiten de toeristische straten te begeven. We waren al een tijdje onderweg toen we nog steeds niks herkenbaars zagen, dus we hebben maar eens gevraagd of we al in de buurt waren. Het bleek nog een heel eind te zijn en we moesten maar niet verder lopen, omdat we anders in een te gevaarlijk stuk zouden belanden, dus we hebben maar snel een taxi genomen en hebben ons midden in het toeristische gedeelte af laten zetten. La Boca staat bekend om de in allerlei kleuren geschilderde huisjes, zag er erg leuk uit allemaal. Kort nadat we met ons rondje waren begonnen, begon het weer te regenen, dus daar baalden we wel van. We hebben ruim 3 kwartier in een restaurant geschuild en toen het eindelijk weer droog was, zijn we vliegensvlug weer naar buiten gegaan. Gelukkig bleef het droog en hebben we nog lekker kunnen rondwandelen en hebben we mooie foto’s kunnen maken. Daar was wel wat geduld voor nodig, want het zag er uiteraard zwart van de toeristen die we liever niet vol in beeld hadden. Tegen het einde van de middag zijn we teruggegaan naar het hotel. We hadden namelijk kaartjes voor de voetbal, dus we hebben onze waardevolle spullen in het hotel achtergelaten en zijn daarna richting het stadion vertrokken. We hadden besloten lekker goedkoop met de bus te gaan. Onderweg stroomde de bus al goed vol met River Plate supporters, dus we hoefden ons geen zorgen te maken niet te weten wanneer we eruit moesten. Toen iedereen de bus verliet, zijn we met de horde meegelopen richting het stadion. Helaas kwamen we voor ons vak aan de verkeerde kant van het stadion uit en even makkelijk omlopen was niet mogelijk door allerlei afzettingen. Door de politie werden we geadviseerd een stuk terug te lopen. Inmiddels hoorden we in de verte, in de richting waar wij naartoe waren gestuurd, de politiesirenes toenemen en er kwamen wat mensen terugrennen, maar we liepen nog in een hele horde, dus we dachten ook nog wel verder te kunnen lopen. Inmiddels hoorden we ook schoten en toen we de hoek omkwamen, stonden we 100 meter van de ME die de vechtende menigte tegenhield. We waren inmiddels al aan het rennen toen en Argentijn riep waar we heen moesten omdat er gevochten zou gaan worden …. Het was echt heel scary, op een gegeven moment kwam de ME te paard ons nog tegemoet galopperen, politieauto’s kwamen aanscheuren en mannen met knuppels kwamen ons ook tegemoet … leuk he een potje voetbal. We hebben de benen uit ons lijf gerend, we wilden echt niet in de chaos terecht komen. Zo’n 2 straten verderop zagen we enorme massa’s mensen rustig lopen alsof er niks aan de hand was, dus daar durfden we pas weer rustig te gaan lopen. Nu begrepen we waarom er in ons hostal een tour met gids wordt aangeboden … ons leek het onzin een gids te hebben, maar misschien dat het toch iets veiliger is. Maar het is allemaal goedgegaan en we kwamen uiteindelijk net voor aanvang van de wedstrijd het stadion binnen. De enorme hoeveelheid zingende mensen was echt indrukwekkend. Het was even zoeken naar onze plek, maar die hadden we vrij snel gevonden. De aftrap was zo’n tien minuten nadat we zaten, maar we moesten allebei nog even bijkomen. De eerst tien minuten waren zo voorbij door alle indrukken om je heen. Maar vooral de hossende fanatieke aanhang is echt super. River Plate kwam na 25 minuten op 1-0 door een benutte vrije trap. Het stadion ligt in de landingsbaan naar de nationale luchthaven, dus we konden tussendoor ook nog spotten! Tijdens de rust was het nog steeds 1-0 en we zijn een hamburger en wat te drinken gaan halen. Aan het begin van de tweede helft kreeg River een aantal goede kansen op de 2-0, maar ook Banfield maakte kans op de 1-1. Het gezang en gejoel werd steeds luider en in de 70ste minuut scoorde River de 2-0. Dit was ook gelijk de einduitslag. Het was echt super om mee te maken. Na het eindsignaal blijft iedereen gewoon zitten. De uitsupporters werden uitgezwaaid, maar niemand ging weg. Dit waren we niet gewend, maar we dachten dat er nog iets zou komen. We hebben het gevraagd aan de man naast ons en die legde uit dat de hekken gesloten blijven tot de uit supporters zijn afgevoerd. Echt super grappig, want zodra de hekken opgaan, dan gaat iedereen voor ze weggaan allemaal nog een keer springen. Je voelde het stadion echt schudden. We zijn maar met de menigte meegelopen in de richting waar we heen moesten een hebben na een tijdje een taxi genomen. Hebben wij dat pakken we een taxi met een Boca Juniors fan erin… Hij legde uit dat de weg naar het centrum helemaal vast stond ivm de drukte en dat hij om het centrum heen zou rijden. Dat hebben we geweten. Het was echt een super dure rit, maar we zullen nooit weten of het door het centrum duurder was geweest, want als dat helemaal vast had gestaan loopt de teller ook door. Nu heeft de chauffeur ons onderweg allemaal dingen laten zien en hebben we leuk gekletst. Hij heeft ons waarschijnlijk flink afgezet, maar goed we hebben een top avond gehad. We hadden gelukkig al ingepakt en konden dus lekker snel naar bed. Morgen vroeg op om nog even van de zon te genieten.